Trail des Fantômes

Na een vol weekje Teutoburgerwald is het de beurt aan de Trail des Fantômes. We hebben ons ingeschreven voor de 27K op zaterdag, zodat ook de kids konden meedoen met de 12K, anders zou het beslist de 19K op zondag geworden zijn. Op voorhand naar het hoogtemeterprofiel gekeken, dus we wisten dat de trail zwaar genoeg zou zijn, zeker voor mij. Een ander puntje dat meespeelde was de tijdlimiet, nl 4u30….Niet zeker dat dit gaat lukken, daar ik nog heel veel wandel op de hellingen. En al kies ik ervoor om op trails niet naar mijn tempo te kijken – omdat ik dit ook niet kan – toch wil ik voor de tijdslimiet binnen.

Het is grijs buiten en het regent aan 1 stuk door…niet erg motiverend! Nadat we onze startnummers afgehaald hebben, kleden we ons om. Ik vraag me af of ik een regenjasje aan zou doen of niet.  Vlak voor het startsein gegeven wordt, besluit ik dit toch uit te doen. Tijdens het lopen, zal ik het wel snel warmer hebben. Het startsein wordt gegeven en de meute vertrekt voor de volgende uren richting bossen van La Roche. Het gaat al stevig bergopwaarts en ik heb in die eerste km al moeite om te blijven lopen. Ik beklaag me dat ik geen tijd meer had om even in te lopen, maar daar is het nu te laat voor. Als ik de 2 Km nader heb ik nog steeds zin om ermee te stoppen…het zit er niet in vandaag.  Anderzijds weet ik ook dat na 2.5 à 3 Km mijn spieren voldoende opgewarmd zijn en dat het dan gaat beteren, dus even doorbijten. Als we dan na die eerste stevige klim naar beneden mogen denderden, is het onaangename gevoel volledig verdwenen. Bart is even blijven wachten en samen lopen we naar beneden totdat we op een singletrack in de file belanden, veroorzaakt door de vele boomstammen op de weg, waar we overheen mogen klauteren. We vervolgen onze weg, Bart loopt steeds een stuk voor en wacht dan weer tot ik bijgelopen ben.

Het ene stuk gaat vlot, het andere stuk is puffen…klimmen en dalen…dit is La Roche!! Op een gegeven moment gaat het wel heel erg stevig omlaag.  Het is erg glad door het regenweer en af en toe glij ik meer naar beneden dan dat ik stap.  Beneden aangekomen, is het een mooi stukje langs de Ourthe…stukjes van wandelen, stappen, over rotsen en boomwortels klauteren. Uiteraard volgt hierna terug een stevig klim, waar ik tov het groepje achterop raak. Pas aan de eerste bevoorrading kom ik het groepje terug tegen. Ondanks mijn stevig ontbijt en de winegums/clifbar bloks onderweg, begin ik echt honger te krijgen.  De cola, banaan en stukje suikerwafel zijn dus meer dan welkom…het hongergevoel is hierna gelukkig weggebleven.

Hierop volgen nog mooie stukjes van de trail…we lopen terug via kronkelwegjes langs de Ourthe, klauteren omhoog langs rotspaadjes en worden bovenaan getrakteerd op een mooi panoramisch uitzicht.  Hier hebben we een paar maanden geleden nog gestaan tijdens de teamtrail. Op een gegeven moment mogen we zelfs omhoog klimmen via een ketting…voelt heel avontuurlijk aan en een fotootje kan dus niet ontbreken ;-). De volgende klim raak ik terug achterop en krijg ik het gevoel alleen op de trail te lopen. Nu is het goed uitkijken om geen pijltjes te missen. Gelukkig zijn deze heel goed aangegeven en tijdens een afdaling haal ik terug een paar lopers in. Toch leuker dan alleen lopen.  Bart is nu volledig uit de picture verdwenen. Aan de tweede drankpost blijf ik niet te lang hangen, want er is nog kans om te finishen binnen de tijdslimiet. Ik vertrek vol goede moed opnieuw, maar na een paar meters zakt die moed volledig in de schoenen…hier volgt een 1km lange, stevige klim die ik later leer kennen als de muur van Maboge. Het lukt me niet om deze –al stappend- in 1 keer te doen en moet dan ook verschillende keren stoppen. Het lijkt soms wel of mijn kuiten letterlijk gaan ontploffen. Mijn volgende trails gaan toch wel een beetje rustiger mogen zijn…misschien is het vlakkere Nederland een optie ;-). Al dat klimmen is nog wat te heftig voor mij.  Na een paar babbels met anderen, merk ik dat ik hierin zeker niet de enigste ben met die gedachten. Hierna gaat het alleen nog maar bergaf en daar kijk ik volop naar uit. Helaas heb ik op 23K terug last van inspanningsastma en moet dus terug gaan stappen.  Gelukkig duurt dit niet te lang en kunnen we toch – aan een traag tempo weliswaar – naar beneden joggen. In de laatste km volgt er nog een stevige afdaling die de nodige concentratie vereist, maar de finish komt in zicht. Als ik een laatste keer de rivier mag oversteken, zie ik Bart aan de overkant zitten…uiteraard klaar met de gsm voor fotootjes.  Het opstapje aan de Ourthe is net ietsje te hoog om – met mijn week geworden benen – elegant uit het water te stappen. Bart loopt het laatste stukje tot aan de finish nog met mij mee.  Alhoewel ik het niet echt meer lopen kan noemen, eerder een jogske op zwalpende benen.  Blij dat ik het gehaald heb en zie dat ik nog net binnen de tijdslimiet gefinished ben…4u22 deed ik erover!! Wieuww, dat was krap, maar behaald. Als we aan de auto terugkomen, krijgen we van de kids te horen dat dit wel echt de limiet voor hun was…leuk, maar heel zwaar!! Het zal nu wel een tijdje duren, vooraleer ik ze weer overtuigd krijg om nog eens mee te doen. De rit naar huis mag Jelse rijden, daar Bart teveel last heeft van de verkramping in zijn rechter bovenbeen. Dit is dus voor hem het kersje op de taart om door de Ardennen via Luik naar Limburg te rijden.

Moe, maar voldaan…eigenlijk helemaal gaar door al dat klimmen en dalen 🙂

Morgen ben ik jarig en nemen we een dagje volledige rust!! De balans op zondag was matige spierpijn, geen last van hielspoor, wel erg moe en veel honger. De longen hadden het zwaar te verduren gehad tijdens de klims en hier had ik dan ook het grootste deel van de dag last van, vooral aan de operatiezijde. Maar tegen de avond was ook dit terug beter en konden we gaan genieten van de heerlijke Mosseltjes ter gelegenheid van mijn verjaardag.