Extratrail: Trois-Point 17 km.

Zondagochtend…we besluiten om nog eens een keertje een extratrailtje te gaan lopen. Extratrails…routes uitgestippeld door decathlon, hoofdzakelijk in en rond de Provincie Luik. Alleen weten we niet goed welke te kiezen…de ene is al pittiger dan de andere. De hondjes gaan ook mee en aangezien er op sommige trails veel volk zit, is dit niet zo evident om die keuze te maken. Uiteindelijk kiezen we voor de 17 km in Trois-Ponts. De hondjes zitten ruimschoots op tijd in de koffer van de auto…een duidelijke boodschap om hun niet te vergeten.
Het is best warm als we ginder arriveren. Ik maak nog even de bedenking of de 10 km niet voldoende is, want gisteren liep ik per slot van rekening canicross met Bono.  Mijn benen voelen nog erg kwakkel aan, doch Bart geeft aan de 17 km te doen en een gedeelte wandelend af te leggen.
Het eerste gedeelte is al onmiddellijk de hoogte in….hadden we trailRUNNEN in gedachte…ahum, trailWALKING komt eerder in de buurt. Al gelijk zijn de kuiten voelbaar en heb ik – terecht – spijt dat we voor de 17 km gekozen hebben. Ik moet echt eens leren dat minder km’s ook voldoening kan geven…zeker op trails!! Weer een lesje voor volgende keer, maar of ik me dat dan herinner, is nog maar de vraag. Toch moet ik zeggen dat we hier op een prachtig parcours getrakteerd worden. Veel stijgen en dalen…iets wat ik blijkbaar vergeten te lezen was op de site-info, maar ach….dat nemen we er dan wel bij. Flynn en Maylin hebben alleszins veel plezier in de trail, ze kunnen eindelijk nog eens vrij rondlopen.  Helaas liepen we 1 keer verkeerd!! Volledig in de ban van de wolven in het bijhorende park, liepen we een pijltje mis. In de info had ik gelezen dat we een steile helling naar beneden moesten en ja…die kwam eraan, alleen…het leek niet zozeer op een pad en pijltjes kwamen we ook niet meer tegen. Nu…als je een steile helling omlaag verkeerd loopt, dien je hierna ook een steile helling omhoog te lopen om terug op het pad te komen. Blijkbaar waren we toch wel een hele km afgedwaald, alvorens we terug juist zaten…Dus….opnieuw een steile helling omlaag…dit keer de juiste. Even later kwamen we uit aan de stuwdam. Hier namen we de afslag richting watervallen van Coo.

Het is al eeuwen geleden dat we hier nog geweest zijn en er is duidelijk veel veranderd. Zo dachten we dat de hondjes nog even de rivier in konden, want het was warm…zeker voor onze platte jasjes (flatcoats). Helaas verhinderde de ingang naar Plopsa Coo deze verfrissing…jammer!! Doch lieten we ze even pauzeren en namen wij de gelegenheid om een ijsje te eten. Hierna vervolgden we onze tocht en mochten we alweer onmiddellijk enkele hoogtemeters omhoog. Pfff…zwaar was het wel…Gelukkig was Bart ook niet helemaal op en top, dus moest ik me niet helemaal schuldig voelen voor mijn trage gangetje. We kwamen nog een bronnetje tegen, waar we de hondjes konden laten drinken en natspetteren…aldus kregen ze toch nog de ‘zo nodige’ verfrissing. Flynn had het tempo er goed inzitten, maar Maylin durfde af en toe al eens achterblijven. Het laatste stuk was langs de weg en moesten ze aangelijnd worden. Flynn liep nog redelijk deftig in draf, Maylin liep al achter mij en moest ik steeds vaker aansporen te volgen….arm ding!! Aan de auto aangekomen, kregen de hondjes eerst hun recoveryshake en -koek. Hierna konden wij ons wat verfrissen, drinken en iets eten. Ook ik was blij dat we er eindelijk waren en vooral…dat we het gehaald hadden voor het donker werd. De trail was pittiger dan ik dacht en we hebben er ook langer over gedaan. Gaf Maylin al liggend aan dat ze volledig uitgeteld was…toen er een katje passeerde, was ze gelijk weer springlevend om erachteraan te gaan. Voor haar was dit toch nog wat veel, Flynn daarentegen kon gerust nog een paar km’s verder…gezien de energie die hij nog steeds had.  We legden uiteindelijk 19 km af met 645 HM erbij. Achteraf zijn die HM-cijfertjes natuurlijk wel leuk in de Strava Run Climbing Challenge, maar tijdens het lopen…tja…Pittige kuitenbijters.